Co właściwie oznacza ten często przywoływana przez doradców i psychologów sugestia, żeby koncentrować się na TU I TERAZ?

 

Czym jest TU I TERAZ?

Jest to myślenie o tym, gdzie i jaka teraz jestem, jak się czuję, jak w danym momencie wygląda moje życie, kto jest obok mnie, co zależy ode mnie. To też świadomość tego jakie odczucia towarzyszą mi w danej chwili w odpowiedzi na bieżące zdarzenia. To również koncentracja na tym, co obecnie robię i jaki mam wpływ na wynik zadań, które wykonuję.

 

Skupienie na chwili obecnej

W wielu przypadkach to właśnie osoby, które doświadczają chorób chronicznych potrafią pełniej doceniać chwilę obecną. Są w pewnym sensie wolne od iluzji trwania, stałości i niezmienności. Jest to przeciwwaga do przekonania, że należy sobie nieustannie stawiać nowe cele, przewidywać co może nastąpić, planować swoją i bliskich przyszłość według obecnie dość wysokich kryteriów sukcesu. Taka postawa spala, nie daje spokoju. Nadmierne dążenie do rozwiązywania dzisiaj wszystkich możliwych problemów, które mogą nas spotkać w przyszłości oddziela nas od rzeczywistości. Poprzez ciągłe planowanie oddalamy się od tego co jest dostępne dzisiaj. W obecnych czasach ludzie są bardzo mocno nastawieni na działanie a brakuje im kontaktu z kontemplacyjnym aspektem naszego życia. A to dzięki niemu możemy się zatrzymać, dostrzec wiele rzeczy, które są w naszym zasięgu, cieszyć się obecnością bliskich, a nie snuć w tym czasie scenariuszy, które może dadzą się zrealizować, a może nie.

 

Co jest dla mnie ważne?

Korzystniej jest zamiast po raz kolejny rozważać co może się z nami stać zadać sobie pytanie: co jest teraz dobrego, wartościowego w moim życiu, co mnie cieszy, a co mi się nie podoba i jak teraz mogę wpłynąć na moje życie i samopoczucie. Zamiast pytania: Czy bliscy mi będą ze mną w trudnych chwilach i mnie nie opuszczą? Lepiej popatrzeć na osoby, na które teraz mogę liczyć, które mnie rozumieją, wspierają, kochają i spędzić razem więcej czasu.

Każdego człowieka i w każdym momencie życia może spotkać nagły zwrot. Warto stawiać sobie cele takie bardziej krótkoterminowe, dotyczące dzisiejszego wieczoru, najbliższego tygodnia. Warto też, dążąc do realizacji swoich celów traktować je elastycznie, bo z jednej strony skuteczność jest efektem wiary we własny wpływ na to, co się stanie, a z drugiej jest umiejętnością pogodzenia się z faktem, że nie wszystko zależy od nas.